ORANGES

ulat gonggok yang comel

29 comments


terpanggil jugak nak sharing pasal hobi aku masa kecik kecik .. thanks to pencetus idea , bro iPai kita ni ..

setiap orang ada hobi yang berbeza masa kecik kecik .. ada yang antara kita hobi tu kita bawa sampai ke besar , tapi ada yang stop masa zaman kecik tu je .. macam aku le tu , stop sampai situ je .. besar terus lupa ..

hobi aku mungkin nampak pelik , tak macam bebudak lain kumpul setem , kumpul guli kaler pelik pelik , buat koleksi duit syiling .. aku suka main ulat gonggok kaki banyak tu pastu berangan nak bela ..

"wadddaa .. ulat gonggok ? euwww .."

tak kisah le orang nak euww ke apa kan .. dah kata memasing berbeza .. tapi tu lah aku .. ulat gonggok or in English we called it as millipede sejenis arthropoda .. err , taknak masuk bab Animalia okeh ..


aku rasa millipede sangat comel , kaki dah lah banyak .. muka bulat ada sesungut gitu-gitu .. comel .. bukan aku dok main centipede ke apa .. itu lagi cari nahas .. nak nak lipan bara , habis kulit I tauu .. *gedik*

selalu aje aku tangkap millipede yang bertandang ke rumah , masukkan dalam bekas siapkan lubang udara .. siap letak daun tu , nak kasi makan .. okeh , ada yang mati dan ada yang aku kesian aku lepaskan ..

"kejamnya kau sampai mati ulat gonggok tu .."

huhu , kecik kecik .. apa tau .. dah lah inesen , mak aku , nenek aku pun tak kisah aku main ulat gonggok tu ..  janji aku tak masukkan dalam mulut , kunyah dan telan .. kira siuman lah tu ..

tapi bila dah besar ni , millipede pun dah susah nak jumpa .. apa aku ke penyebab 'mereka' ni pupus ? oh tak , korang lah sebabnya bunuh bunuh .. *salahkan orang pulak* still jumpa kat kolej dulu berlambak lah ..

err , and dah besar ni macam kegelian pulak tengok millipede ni .. padahal kecik kecik okeh je kan .. dan millipede pun dah tak ketemuan kat area rumah aku .. sobs sobs .. TT______TT




notakaki:
ada ke yang sama hobi dengan aku ni ? >.<
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

29 .16kg daun berguguran:

Nurhasliza Nordin said...

OH TIDAKK! Gelinya tengok Tea oii. Geleman satu badan. Ehehe.

Tea Dno said...

@Nurhasliza Jeffry
err haha. agak laa. >.<

iedaurora said...

suka sentuh ulat gongok nanti die membulat!

ieda follo tea...

Diana @ BKKC said...

geliiiiiiiiiiiiiiiiii...oh no~~~

K said...

hehe, dulu main jugak. tunggu dia gulung :P

Tea Dno said...

@iedaurora
bila bulat tuh yg comel kan kan kan? katakanlah katakanlah. *nyanyi*

tengs ieda.

Tea Dno said...

@Diana @ bilakukatacinta
huhuhh jangan le geli. >.<

Tea Dno said...

@sergeant keroro
haha tea sentuh je dia gulung, tu yg best.

Unknown said...

ulat gongok busuk la tea, ada gas beracun..baik main ngan kucing je d cute hahaaa

Tea Dno said...

@Bro ahmad
errr yeke? huhu.

dh bosan dgn kucing nakal kt umah. hm nk guinea pig plk.

nabilah_2908 said...

sy xde la hobi bermain dgn ulat ni...tp tak geli....

suka tgk dia bergerak....laju....

ya...saya akui..ia sangat comel.... ;)

Tea Dno said...

@Wanz Mejuez
err hahah sama sama. tp tea xkejam cmtu lah. ;p

melampau gile pedajal cikgu. haha.

Tea Dno said...

@nabilah_2908
eh millipede gerak lambat laa. letak lipan kt sebelah. lipan tu dah babai kat ulat gonggok ni. huhu.

;)

ct kektus said...

kalau ulat gonggok yg kecik tu, buat baling2 je. hoho


tapi kalau dapat yg besar gabak tu, maai, meremang bulu roma tau.

ct kektus said...

lagi satu,

kawan pernah terbakar kulit sebab tidur tertimpa ulat gonggok.

pagi2 tengok tgn dah ada kesan ulat gonggok.

iPai said...

mak ai .. ganas tea ni masa muda2 lu .. heheh

mesti tea ada tertelan sekor dua .. tu pasal ulat tuh tak datang umah tea lg ..

Tea Dno said...

@siti kektus
haha. yg kecik mmg le.

haah tau takpe. yg besar tu macam serem je tgk. pastu compare kan dgn yg kecik2 tuh. o_O

haih peliknya lah perangai main ulat gonggok haha.

Tea Dno said...

@siti kektus
huyohh. tu dasat. lenkali sblm tdo penyekkan dulu ulat gonggok tu. xDD

Tea Dno said...

@iPai
melampau le tertelan ulat gonggok. yucks. (haha, tp mana tau kan. masa tu kan kecik lg)


xDD

Ezad Skytech said...

haha...pelik2 hobi tea ni ea..(^^,)
ada ke maindgn ulat gonggok yg byk kaki tu..erk...

Tea Dno said...

@Ezad Skytech
err hehe. budak budak kot. memang gitu lah kejenya. takde pikir problem. :D

Mr.Superman said...

kira semut tu lg indah tea oi..;))

Tea Dno said...

@Abang Stalker
taknak. nanti masuk telinga. ;p

iPai said...

haa tu la pasal .. masa kecik2 mana perasan .

iPai said...

kira semut ??? wah .. dulu penah bela semut naga dalam balang .. seronok dia buat rumah dalam pasir .. leh nampak dia buat jalan2 ...

Tea Dno said...

@iPai
heee. pape pun, senyap sudah. LOL.

Tea Dno said...

@iPai
semut naga? macam naga ke? huhuh. taktau pulak.

sama pe'el dengan abang stalker nih. >.<

[sutera kasih] said...

uniknya hobi Tea..kumpul ulat tu hehe..kmi panggil ulat ni ulat cincin, sebab kalo kena sentuh, terus membulatkan diri mcm cincin hehe

Tea Dno said...

@[sutera kasih]
ohh baru tau. heee. comel lah, agaknya tu sebab suka main ulat tu kot. hee.