ORANGES

Pengaruh kartun yang membahayakan ..

20 comments


kanak-kanak sekarang didedahkan dengan pelbagai ragam kehidupan .. salah satunya adalah dari segi menonton cerita kartun .. kanak-kanak dengan kartun , seakan-akan tidak dapat dipisahkan ..

percaya atau tidak , kartun sebenarnya lebih banyak memberi impak yang tidak baik berbanding impak yang baik .. kanak-kanak sememangnya cepat untuk mempelajari sesuatu yang baru samada dengar atau lihat ..

sebagai contoh dalam siaran TV berbayar , ada pelbagai siaran kartun yang boleh kita langgan untuk kanak-kanak supaya dapat menghiburkan hati .. tapi , pernah ke tidak anda pantau apa yang mereka tonton ?

lebih-lebih lagi , sekarang ni ada kartun yang boleh dialih bahasa .. contohnya , dari Bahasa Inggeris (BI) ke Bahasa Melayu (BM) .. bila dalam BI , pertuturannya nampak biasa tapi bila dialih bahasa , jadi kasar ..

Bahasa Inggeris
"Stupid dog !"

Bahasa Melayu
"Anjing tak guna !"

tak rasa ke macam penggunaan tu tak sesuai ? kanak-kanak cepat mempelajari sesuatu , lagi pula benda yang didengarinya itu tidak elok digunakan dalam kehidupan sehari-hari ..

nampak sangat tidak manis , jika seseorang yang lain menegur kita , "Eh , tak pandai jaga anak ke ?" sudah tentu kita yang malu bukan , bila terkeluarnya perkataan tak elok dari mulut anak kita sendiri pula ..

lihat video di bawah ini .. pengaruh kartun terhadap minda anak kecil ..


benda macam ni seharusnya kita pantau .. memang tak salah anak menonton cerita kartun .. tapi , tapislah kartun jenis bagaimana yang baik .. lebih senang jika buka sahaja siaran Astro Ceria .. ceria pun ceria ..

generasi sekarang banyak aspek kena pantau .. jadi , lebih baik dari kecil kita bagi perhatian .. jangan dah remaja , dewasa dan macam-macam terjadi baru kita nak huru-hara .. masa tu dah terlambat semuanya ..



notakaki:
perut lapar tak boleh tidur , perut kenyang pun tak boleh tidur ..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

20 .16kg daun berguguran:

SoLy SoLicious said...

betol2 tea..ank sedare kite lepas je nengok ktun mula la berangan nak jadik mcm ktun tu..especially ben 10...*sighh

Luqeem™ said...

budak2 sekarang lebih cepat serap ilmu..huhu

H.J said...

dakyah barat semakin menjadi2..

Abang Stalker said...

bdk2 skrg cpt terpengaruh dgn katun.Katun2 skrg plk ayat x bole blah..lg la bdk2 cpt tiru.Even abg sdri pun tiru ckp spongebob,siap suara skli. :D

Tea Dno said...

@SoLy SoLicious
huhu.. itulah, lagi kalau meniru yang tak elok.. haish, lagi payah..

Tea Dno said...

@Luqeem™
biasalah, dah terdedah dengan macam2 kan.. huhu..

Tea Dno said...

@H.J
itu sememangnya terbukti.. huhu..

Tea Dno said...

@Abang Stalker
itu lah.. dah namanya pun budak.. tea boleh tiru gelak squidward.. haha..

Bro ahmad said...

ada jugak kartun yang baik tea...jiwa kanak memang macam tu, jadi ibubapa main peranan

Cik Baju Kurung said...

memang, kan ? anak sedare cbk pulak kalau tak kasi tengok kartun menangis guling guling . -.-'

Bitter said...

erm..nak buat macam mana kak tea?? parent adik semua keje *monolog budak kecik* HAHA!

siti kektus said...

bukan budak kecik je tea. adik kite yg fm2, fm3 tu ha, sibuk tengok sincan lagi. aih.

siti kektus said...

rasanya katun yg paling ganas family treeke name dia? yg sampai tercabut kepala tu.


tu mmg tak sanggup nak tengok lah,

abglan said...

Bila dia dah berakal sket kene sumbat dengan ilmu agama banyak-banyak, tak boleh elak dari pengaruh TV.

Tea Dno said...

@Bro ahmad
kanak2 memang taktau apa.. kita yg kena pantau..

Tea Dno said...

@Cik Baju Kurung
samalah.. tp bukan guling.. ade la benda yg dia wt.. haihh..

Tea Dno said...

@Bitter
ada saje.. itu alasan semata.. hahahahahah..

Tea Dno said...

@siti kektus
dah besar ok sikit lah.. kita risau kat dak kecik ni ha.. hohoho..

tea pun layan shin chan.. ;p

Tea Dno said...

@siti kektus
uih, ade ke? xtau pulak.. huhuhu.. ganas pun sgt xssuai tau..

Tea Dno said...

@abglan
haah.. jangan abaikan.. susah bila dah besar nanti.. hmm..