ORANGES

meaningful monday #3

31 comments

Rasulullah SAW bersabda , "When the month of Ramadan starts, the gates of the Heaven are opened and the gates of Hell are closed and the devils are chained."
~Abu Hurairah R.A.


sambut lah kedatangan bulan Ramadhan dengan penuh gembira , bukannya mengeluh .. sesungguhnya pada bulan ni lah ramai umat Islam mahukan ganjaran pahala yang berlipat-ganda , berbeza dengan bulan lainnya ..

puasa bukan sekadar menahan diri dari lapar .. puasa adalah menahan hawa nafsu jahat yang berada dalam diri setiap insan .. kawalnya dengan sebaik mungkin , apabila tak terbendung itu lah perkara buruk berlaku ..

orang yang dah lama meninggalkan dunia kita diami yakni di dalam kubur , amat gembira dengan kehadiran bulan ini kerana azab seksaan mereka dihentikan .. namun berduka lah menjelangnya Syawal ..



notakaki:
nikmati bulan Ramadhan selagi kita dibenarkan bernafas oleh-Nya ..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

31 .16kg daun berguguran:

farah hanim said...

melalui buln ramdhn dgn penh nikmt dan kesyukuran :)

selamt berpuasa :D

NasZ said...

very meaningful. i like.

MOHD NASER.com

Atiqah Sa'ahiry said...

thanks Tea Dno ..subhanallah..

Niena Pengembara Ilahi said...

bulan ramadhan merupakan bulan rahmat :D

Niena Pengembara Ilahi said...

bulan ramadhan merupakan bulan rahmat :D

Bro ahmad said...

salam ramadan tea..:)

H.J said...

puasa adalah menahan segalanya.. :)

sergeant keroro said...

alhamdulillah :)

izfanora said...

mak : makanan tue tutup. kalau tk syaitan berak.

adik : syaitan dh kena ikatlah mak.

mak pun terdiam.

hahaha.. tp, makna tersirat banyak tue..

Tea Dno said...

@farah hanim
selamat berpuasa juga.. :)

Tea Dno said...

@NasZ
thanks yahh. :)

Tea Dno said...

@Atiqah Sa'ahiry
Alhamdulillah, bermanfaat juga. :)

Tea Dno said...

@Niena Pengembara Ilahi
ye, sama2 kita menikmatinya kan.. ;)

Tea Dno said...

@Niena Pengembara Ilahi
ye, sama2 kita menikmatinya kan.. ;)

Tea Dno said...

@Bro ahmad
salam ramadhan bro.

Tea Dno said...

@H.J
ye, mata telinga mulut tangan. err senang cerita semua anggota lah..

Tea Dno said...

@sergeant keroro
Alhamdulillah..

Tea Dno said...

@izfanora
haah.. memang banyak yang boleh dirungkaikan hanya dengan 2 dialog tu.. :)

Cik Bell said...

salam Ramadhan tea :)
Kedatangan Ramadhan sangat dinanti sebab sebulan sekali jer :)

Tea Dno said...

@Cik Bell
salam ramadhan cik bell... memang sangat dinanti.. tea seronok.. :)

alif haris said...

huhu .. bulan ramadhan penuh rahmat :)
hargai kehadirannya :)

siti kektus said...

setahun sekali je ramadhan ni. ;)

Tea Dno said...

@alif haris
betul.. betul.. jangan asik ingat nak raya je...

abglan said...

Nak cuba yang terbaik tahun nih hu hu

iPai said...

selamat menyambut bulan puasa fasa kedua !!

Syuxer said...

yeah betul pe tea cakap dalam entri neh..semua makhluk bernama manusia yng dah mati berhepi seketika kerna azab kubur terhenti wat sementara waktu..maklumlah perit mendengar siksaan kubur yang dialami orang sebelah atau perit menanggung siksaan kubur sendiri huhu..

Ezad Skytech said...

alhamdulillah..dapat bertemu lagi bulan Ramadhan tahun ni..(^^,)

Tea Dno said...

@abglan
cuba dan terus mencuba.. sama lah kita.. hee..

Tea Dno said...

@iPai
selamat menjalani ibadah puasa.. :D

Tea Dno said...

@Syuxer
haah.. kita pun taktau camne kita dalam kubur nanti.. huhu..

Tea Dno said...

@Ezad Skytech
n_n

Alhamdulillah..