ORANGES

Nak makan pun susah le !

42 comments


dunia dah akhir zaman .. itu yang aku suka sebut .. kenapa ? balik-balik isu makanan ..

nak mencari makanan halal dah makin susah .. makanan haram semakin banyak dan berleluasa .. sebab apa ? taktik orang kafir nak menjatuhkan orang Islam ..

dulunya makanan yang halal , boleh jadi haram .. kenapa dan mengapa ? orang kita sendiri iaitu orang Islam makin tidak mempedulikan apa isi kandungan sesebuah makanan ..

bila dah kurang peduli , jadi senang lah mereka ni nak masukkan bahan yang bukan-bukan dalam makanan .. DNA babi lah , lemak babi lah .. sume nya babi ..

patut lah ayam makin gemuk , dedak ayam dah dicampur babi .. oh , gerun nak makan .. patutlah makanan sume sedap je rasa .. oh dah dicampur babi juga ..

oh dunia , apa nak jadi ? orang Islam makin ditindas walaupun dalam senyap .. oh lagi , kalau bukan pengguna yang mahu bersuara siapa lagi ?

halal dibuat seperti mainan .. main letak cop cop halal .. mengakuinya halal walaupun tak halal .. manusia ni senang menipu dan tertipu .. walaupun bijak pandai ..

kalau was-was , jangan makan makanan tersebut .. aku pun takut nak makan benda sembarangan ni .. tapi , kalau dah termakan ? haaa ..

tapi , ini memang menggugat aku ! huhu ~



notakaki:
-sedangkan ada pork dalam tin pun dilabel halal .. waddaaa ? grr ..
-baru sekali pegi bazaar sepanjang 4 hari ni .. selamat berbuka ye nanti !
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

42 .16kg daun berguguran:

nurul nadia nasir said...

wah wahh selama berbuka yerr :)

deeyamorten said...

weyh chot. asallah kau pergi letak gambar makanan feveret aku nih. aishlah.. menggugat iman bebenau

betul3. memang sekarang ni kena berhati2 pilih makanan ^^

Wanz Mejuez said...

Dorang takut kan DNA babi. Tapi sekeliling kita? Mereka tak endahkan untuk mengambil tindakan terhadap pelacur, club malam, jdi berleluasa, dan sebagainya.
Tindakkan terhadap maksiat pun jarang nmpk di kenakan terhadap remaja.

rasanya kita lebihkan berita "babi" dan "haram" pada "makanan" saja.....

selain tu? rasanya kita kurang.

sergeant keroro said...

hehe, betul! XD

p/s : nasi ayam tu buat aku lapar. serius!

HaNa Hani said...

tahu xpe!
nak mkn ape pon xleh nak men beli je skunk kan
blek masak sndri kat umah
=)

Cik Aish said...

yup..skng mmg susah nak cr yg btul2 yakin kehalalannya huhu..bygkan ea...cincau pun skng cina yg kongker..so tak terjamin kebersihannya..paham2 je la..:p

Ezad Skytech said...

hee..da 3 kali pergi bazaar ni..hari pertama je tak pergi..hee~

Ezad Skytech said...

entah la..macam2 da sekarang ni..dalam tu ada DNA natang tu tapi ada tanda halal..tak ke aniaya orang islam..huuhh =_=

Ezad Skytech said...

haa..da nak berbuka da ni..bape minit je lagi..hee~

"SELAMAT BERBUKA"

iMBobo said...

byk barang makan sekarg ni yg haram..asyik ade je..mcm mana jakim ni..hehe

EYFAalias said...

a'ah la. skrg ssh nk cari makan kat negara sendiri. nama je negara islam patut isu ni xboleh timbul.

alif haris said...

hurmm skrg kene hati2 sgt dlm memilih maknan .. ditakuti tak halal tp diletak logo halal ..
hampeh tol ..
btw nk btaw sy tag awk dlm latest entri sy taw :)

anismelon said...

aah kan..dunia akhir zaman..org dah tak kisah sume..arak pon macam air je..ape nak jadi tah..

pssttt..nc ayam toh nampak sedap..huuu

Bro ahmad said...

jangan ada salah guna cop halal tu sudah,,tea nak belanja bro nasi ayam ke? sedapnya

Luqeem™ said...

kerna ingin mncari keuntungan smata2..

siti kektus said...

nak kaut untung dgn cara tak elok.

yela, bila ayam gemok, mesti ramai yg nak beli, bila makanan sedap, mesti ramai orang suka.

padahal semua tu ada ba alip ba ya. ish2.

Tea Dno said...

@nurul nadia nasir
selamat selamatlah sume hendaknya. :)

Tea Dno said...

@deeyamorten
haha tak kira lah aku nak letak jugak.

tau takpe. jangan makan ikut sedap rasa je.

Tea Dno said...

@Wanz Mejuez
betul, makanan jaga sangat. orang ada kita jaga? kadang2 buat buta je apa jadi kat sekeliling kita.

Tea Dno said...

@sergeant keroro
haha lapar makan! tAPi tunggu buka ok!

Tea Dno said...

@HaNa Hani
masak sendiri kat rumah pun kena tengok jugak barangan dan bahan yang kita beli.

Tea Dno said...

@Cik Aish
cincau kalau dah cina yang jual. aiseh, memang taknak le tea beli. walaupun tulis halal. gerun!

Tea Dno said...

@Ezad Skytech
tea pegi hari pertama je kot. haha.

Tea Dno said...

@Ezad Skytech
pelik. memang saja aniaya orang Islam kafir2 ni. kita yang kena waspada. bukak mata luas2. jangan buat bisu pekak buta je.

Tea Dno said...

@Ezad Skytech
haha banyak minit lagi lhaa. ;p

selamat berbuka dan selamatlah sumenya. :)

Tea Dno said...

@iMBobo
tu lah pasal. ini akibat silap pandang sekali lalu je. hmm.

Tea Dno said...

@EYFAalias
negara Islam. tapi, tengok bangsa dan agama lain camne? sibuk nak suruh rombak kebebasan agama balik kan? demm gila!

Tea Dno said...

@alif haris
uihh. latest entry. dah tengok rasanya. hahaha. tengs btw.

Tea Dno said...

@anismelon
orang kita makin dah tak peduli benda ni sume. main bedal je.

memang pun, lagi2 kalau belum buka puasa kann.

Tea Dno said...

@Bro ahmad
err bro le yang belanja. apa tea pulak. ==,

Tea Dno said...

@Luqeem™
untung semata. kita diperdaya.

Tea Dno said...

@siti kektus
tu lah pasal.

ayam gemok orang memang suka. tapi kita taktau apa ada kat dalam, apa ayam tu dah diberi makan.

huhu..

abglan said...

aku pun pening pasal ni, asalkan takde cop halal... kira tak halal le tu...

iPai said...

Tea tak ajak !!! heheh

wah sedapnya nasi ayam tuh . hehehe

Tea Dno said...

@abglan
tahu takpe. even nak makan gula2 pn kena tgk kandungan dulu.

Tea Dno said...

@iPai
ehh? tetiba pulak tak ajak. ==,

nasi ayam memang sedap. huhuh lama tak makan nasi ayam.

alif haris said...

hehee .. no prob ..
thank too sbb sanggup terjah entri lama2 tu :)

Tea Dno said...

@alif haris
skang belum ada masa lagi. maybe, later. :D

iPai said...

tea fav nasi ayam juga ke ? TIRU !!!!

Tea Dno said...

@iPai
haha. nasi ayam? tak lahh mana ada tiru. fav tea makanan lain lah. :)

Syuxer said...

aishhh lama2 dok makan lemak babi nanti jiwa kita pun cam boleh jadi babi hahahhaha...parah tuh..

jangan muka jadi cam babi sudah..lagi sadis tuh T_T

Tea Dno said...

@Syuxer
err haha.. peliss laa, nak jadi orang je..

p/s: tapi memang betul pe.. orang kuat makan benda alah tu rupa pun lebih kurang je.. err.. opss.. xDD