ORANGES

Mahu anak ramai , tapi niat terpesong ..

24 comments


setiap pasangan yang dah berkahwin dah tentu nak dikurniakan zuriat , bukan ? begitu juga aku .. eh , lupa pula .. aku belum kahwin lagi .. dah berkahwin saja aku nak ulas , yang belum tu pandai-pandailah korang ..

biasanya sebab yang aku dengar bila mereka ni mahukan anak , untuk penyeri keluarga .. sebab memang sayangkan anak-anak kecil .. *jangan dah besar kau tak sayang pula sudahlah okay*

anak yang ramai memang seronok .. ye , aku memang sedikit berasa cemburu dengan mereka yang punya adik-beradik ramai .. sebab adik-beradik aku cuma 2 orang saja .. *topik pun terpesong dah ni*

tapi , lain pula halnya .. bila aku bertemu dengan seorang yang menyatakan niat yang pelik apabila menginginkan anak yang ramai .. nak tahu bagaimana peliknya niatnya tu ??

mahukan anak ramai sebab nak lari dari cukai pendapatan ..
pada masa tu , aku tiba-tiba rasa macam errr .. sebab tu nak anak ramai ? aduhh , dah salah ni .. semata-mata nak lari dari cukai .. kalau tahu jaga anak tak apa lah , ini sekadar nak melepaskan bebanan yang menimpa ..

anak ramai buat orang lain simpati , nanti mesti hulurkan bantuan ..
ini lagi 1 err .. kenapa ? kalau hidup mampu , makan pakai semua cukup .. kenapa mesti bagi alasan untuk raih simpati dari orang lain .. ingat boleh berkat ke hidup macam tu .. tidak sesekali ya ..


itu baru aku jumpa 2 setakat ni .. mungkin akan ada lagi di masa akan datang .. ya , aku tahu dunia dah menghampiri penghujungnya .. sebab tu macam-macam perangai dah boleh jumpa ..

bagi perempuan yang melahirkan , dia yang tahu macam mana sakitnya nak melahirkan bayi itu .. jangan sesekali kaum lelaki ingat bahawa melahirkan itu perkara yang sangat mudah untuk dilakukan ..

ketahuilah , anak itu merupakan anugerah Allah .. Allah mengurniakan kita zuriat itu untuk disayangi , dididik dengan sempurna ilmu dan agamanya .. jangan salahgunakan peluang yang diberi ..



notakaki:
-doakan aku dapat anak ramai dah kahwin nanti .. kehkeh ..
-eh , takde sape nak kad raya lagi dah ke ? hoho ..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

24 .16kg daun berguguran:

iPai said...

wewwiiit .. saya doakan Tea dapat 12 orang anak .. amin ..!! hehe

abglan said...

Anak tu Rezeki Allah, ramai ang nak tapi tak dapat2. Kalau dah ada tu bersyukur le banyak-banyak

EYFAalias said...

comelnya gambar baby tu.ahahhaa. ketot je.

Freaky said...

peliknya reason nak anak ramai tu.. hempok je pasangan camtu. hehe

Tea Dno said...

@iPai
pehh ramainya... aminn.. hahaa..

Tea Dno said...

@abglan
ye, bersyukur sangat2 kalau dapat anak.. tapi jangan salah konsep je..

Tea Dno said...

@EYFAalias
hahaha.. baby ketot.. --,

Tea Dno said...

@Freaky
memang nak kena hempok pastu sumbat dalam lombong.. huhu..

Ezay Hadry said...

anak tu rezeki..kalau sebab2 cmtu memang pelik lahh..kalau kat Jerman lahir anak berapa ntah dapat duit gak..tp rasenye kalau kat China kene saman kot, maklumlah rakyat dah dkt berbillion2 lemon org

Tea Dno said...

@Ezay Hadry
singapore saja pun anak kena dua je.. huhu.. tapi ni kes niat pelik tak boleh blah ni..

Wanz Mejuez said...

nak anak ramai wan pun boleh... tapi perancangan masa depan takda tu pasal ramai di antara mereka terpinga pinga.... gaji tak cukup nak sara bini dan anak.. macam mana tu?

baik fikirkan perancangan awal sebelum fikir nak ramai anak kan? ahaha

Ezad Skytech said...

semoga anak ramai nanti tea..heee~

Luqeem™ said...

buleh plak mcm tu..xpernah tau pun..huhu

Tea Dno said...

@Wanz Mejuez
betul betul.. kena buat perancangan dulu sebelum nak anak ramai2.. jangan jadi salah pula nanti.. ;p

Tea Dno said...

@Ezad Skytech
Insyaallah.. ;p

Tea Dno said...

@Luqeem™
haa.. ni kena tau ni.. huhu..

alif haris said...

har har har .. ade jugak orag niat buruk cmtu nk ank ramai ye .. ish3 ..

Tea Dno said...

@alif haris
manusia ni kan macam2.. ==,

siti kektus said...

bak kata ipai, moga tea dapat 12 anak. keh keh keh



dah boleh join team bola lah nanti. ^^

siti kektus said...

bak kata ipai, moga tea dapat 12 anak. keh keh keh



dah boleh join team bola lah nanti. ^^

siti kektus said...

lagi pon, anak2 ramai kan meriah.



lagi2 time raya, komfem rumah riuh rendah. ^^

Tea Dno said...

@siti kektus
peh ramai ramai.. kena buat anak kembar lah.. xDD

Tea Dno said...

@siti kektus
peh ramai ramai.. kena buat anak kembar lah.. xDD

Tea Dno said...

@siti kektus
haah, tau takpe.. bila raya boleh runtuh rumah.. kuikuikuii...