ORANGES

Kuih semperit kegemaran .. dan tradisi ..

46 comments


dah 11 hari aku puasa dengan penuh tabah .. cewahh .. nak riak lah tu kan ..

dan macam biasa juga , kaum perempuan ni akan busy .. busy buat persiapan raya .. walaupun raya tu masih jauh .. dah nama pun perempuan , aku pun takkan terlepas lah dari gejala-gejala ni .. nak mengelak jauh sekali ..

tapi , aku dan family bukan lah teruja nak tukar perabot , barangan dapur , langsir sume baru .. tukar langsir pun amik yang jarang-jarang pakai sebelum ni saja .. cara tu dapat jimat lah , dari beli sampai RM1000 kan ??

dah merapu banyak ni ..

******

aku cuma nak story , siang tadi .. aku , nenek aku , dan maksu aku jalankan operasi membakar kuih .. kuih semperit .. ni memang tradisi keluarga lah , kalau takde dalam setahun tu memang tak sah ..

aku tak mahir lagi bab-bab membancuh kasi sedap kuih semperit ni *nenek aku power lah bab masak* , tapi kalau bab-bab buat acuan dalam dulang dan bakar tu boleh serahkan kat aku ..

baik korang kata cantik , cepat !

so , 1 jenis kuih dah siap *kuih wajib ni* .. another kuih coming soon .. belum habis decide kuih apa .. tapi , aku dah cadang nak raya ni aku nak buat sendiri apam , kek batik , dan oreo cheese cake ..

aku buat yang simple boleh laa ..



notakaki:
sepupu aku yang 4 tahun tu , panggil perkataan kembang , "kebam" .. err ..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

46 .16kg daun berguguran:

syuxer said...

kan best kalau ada saudara mara kita otai bab wat kuih2 neh kan heheh..

agaknya sepupu awk tuh pelat kot hehe

Luqeem™ said...

saya beli kuih je, mlas nak buat..hehe..

Unknown said...

nak kue tea..hehe post hmmm

Unknown said...

doodle bro gemok ke? waaaaaa

ezy.fia said...

cik ezy bse beli je kuih2 raye ni..
huhuuu..
xreti nk wat.,

K said...

macam sedap jek, hehe XD

SoLy SoLicious said...

tea, nak jugak..anta sini sikit..heeee

Unknown said...

nk3x sikitt sedapnyerrrrr hihihihi my fav =P

.drakula. said...

tengok suka ler makan tidak...keh3

Anyyss Shuhaimi said...

wah..dah buat kuih semperit dah? nak!

Ezad Skytech said...

wahh..macam2 da cadang ye nak buat kuih raya ye tea..

ct kektus said...

wahh! semangat raya dah sampai dah. ;)

ct kektus said...

yela..canteekk la jugak kuih semperit tu.. ;)

L said...

anda seorang yg pemarah?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jangan-marah.html

Diana @ BKKC said...

mak ai..dah jalankan operasi ni??/tak boleh jadi ni..nak bersaing ni...heheh

dhiera zainudin said...

semperit??suka suka..
minta sikit..saya pun masih penuh lagi ni~hiks
kat rumah saya pun semperit kuih raya wajib ada..huhu

Nasz said...

sekarang susah nak tolong buat kuih raya sebab duk umah sewa. jauh dengan kampung. nak balik pun dkt 3 jam amik masa. dulu selalu tolong buat kuih raya. hehe.

MOHD NASER.com

ieza ashaari said...

wah, sebelum raya dh boleh hbs nie tea.. hihi..

Alif Haris said...

kuish semperit pn feveret sy :D hehehe

abglan said...

Cayalah Tea... jaran aku dengar org buat kuih lg. Mak aku pun dah kureng dah bab-bab nih

Unknown said...

eyfa xsuka makan kuih ni. bila makan rasa mcm boring je. huhuhu. eyfa suka kuih conflek je. eceh! nk conflek je. ahahaha

Unknown said...

lg satu kuih apa ntah yg ada london2 tu. lupa dah. tahu makan aje.nama kuih xtau. ahahaa

Tea Dno said...

@Syuxer
memang best.. hehehe...

dia memang pelat pun.. terlampau.. --,

Tea Dno said...

@Luqeem™
hehe tea ada yang beli ada yang buat.. :D

Tea Dno said...

@Bro ahmad
err
mana boleh.. ==.

Tea Dno said...

@Bro ahmad
haah la.. quite fat laa.. hahaha..

Tea Dno said...

@Ezy Chiaki
hehe tu lah tea baru blajar dari nenek ni.. :D

Tea Dno said...

@Wanz Mejuez
uik curik makan.. ;p

Tea Dno said...

@Wanz Mejuez
haha melampau nih.. cepuk kang..

Tea Dno said...

@sergeant keroro
nak rasa? haha..

Tea Dno said...

@SoLy SoLicious
bayar la sikit.. ngeh3..

Tea Dno said...

@Sheda Argos ツ
hahaha takleh takleh.. my fav tooo.. :D

Tea Dno said...

@RepublicAku
haha boleh lak gitu..

Tea Dno said...

@Anyyss Shuhaimi
hehe buat awal.. boleh ngap awal.. haha..

Tea Dno said...

@Ezad Skytech
haha yang menjadinya tu je lah kot.. yang lain.. entah.. haha..

Tea Dno said...

@siti kektus
hehe.. eksaited terlebih woo..

Tea Dno said...

@siti kektus
nasib baik kata cantik.. kalau tak kena cucuk dah ni.. haha..

Tea Dno said...

@L
haha baran pun ye.

Tea Dno said...

@Diana @ bilakukatacinta
amboi.. hahah...

Tea Dno said...

@dhiera
amboi sume pakat mintak sikit ni.. bankrup la tokey..

Tea Dno said...

@NasZ
oo.. takpe takpe.. lainkali lah tolong.. ehh? haha..

Tea Dno said...

@izfanora
kuikuikui.. macam tau2 je ehh..

Tea Dno said...

@alif haris
eleh tiru laaaa.. ;p

Tea Dno said...

@abglan
hehe.. kat rumah tea wajib buat.. sebab buat sendiri rasanya lebih puas hati.. boleh buat banyak2.. :D

Tea Dno said...

@EYFAalias
ada plak boring.. haish.. cornflakes memang sedap pun.. hoho..

Tea Dno said...

@EYFAalias
almond london meyyhh? hoho..