ORANGES

Cakap belakang pandai , cakap depan berani ke ?

10 comments


hari ke-21 kita berpuasa .. dan , aku masih nampak orang yang aku tak pasti samada tak reti berpuasa ataupun apa .. ternyata apabila terserempak kami (aku dan keluarga) , dia dan kawannya tersipu-sipu malu ..

mana tak malu , dah tentu mereka berdua kantoi makan (baca : melantak) kat food court terang-terangan di khalayak ramai .. sudahlah ramai pula orang Melayu Islam lalu-lalang di kawasan itu pada ketika itu ..


baiklah ..

terdapat keburukan di situ , samada daripada aku sendiri mahupun juga mereka yang tidak berpuasa itu .. ya , aku ceritakan , aku hebahkan mereka tidak puasa .. tapi , adakah aku sendiri berani pergi sergah mereka ?

tidak kan ? jadi , salah aku juga di situ .. sepatutnya , aku beranikan diri meminta kad pengenalan mereka untuk memastikan mereka adalah orang Islam .. yang tidak berpuasa dan patut dikenakan tindakan sewajarnya ..

kita , hanya mampu melihat .. lalu mengata .. jika benar juga mereka itu orang Islam , yang menjual makanan kepada mereka juga adalah berdosa kerana membiarkan sahaja .. apa ? fikirkan untung di dunia sahaja kan ..


bukanlah aku nak bela mereka yang tidak berpuasa .. tapi peranan kita sendiri tu , kita kena kaji balik .. sekadar mampu berkata dari jauh , memandang dari dekat , lalu pergi tanpa berbuat apa tiada guna bukan ?

siapa di antara kita yang berani pergi kepada orang yang rupa seperti Melayu Islam makan di medan selera pada bulan Ramadhan dan bertanya pengenalan diri mereka ? sejujurnya , aku tidak .. jadi , anda juga fikir-fikirkanlah ..



notakaki:
mengantuk overdose ni dah kenapa pula ?
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

10 .16kg daun berguguran:

Unknown said...

selamat berpuasa tea..tak nak mengutuk kat ruangan komen ni...nnti ada balasannya hmm sedih ni !

Unknown said...

xpatutttt

Luqeem™ said...

saya berani sikit..huhu..tapi benda tu kena tegah.wajib tegah..

Tea Dno said...

@Bro ahmad
sedih awat?

Tea Dno said...

@azam
err.. huhu..

Tea Dno said...

@Luqeem™
bagus keberanian tu ada.. tea, ish3.. taktau nak cakap ape..

abglan said...

Erm... aku rasa macam tak berani, aiyak!

ct kektus said...

entah. kalau kite pon kurang berani kot. :p

Tea Dno said...

@abglan
sama lah.. cakap kat sini je yang berani.. huhu..

Tea Dno said...

@siti kektus
tea tak berani.. wakakak..