ORANGES

Punca terjadinya jangkitan kuman.

Leave a Comment


Seminggu lebih hampir dua minggu juga berulang-alik, tidur dekat hospital. Samirah masuk hospital sebab jangkitan kuman dalam darah. Ramai sangat orang tanya, macam mana boleh kena jangkitan kuman tu? Nak jawab senang, dah nak kena nak buat macam mana kan. Hahaha.

Tapi, setelah buat beberapa research tentang kuman yang duduk dalam darah Samirah tu, apa yang saya dapat conclude kan ada beberapa punca terjadinya jangkitan kuman yang logik dan boleh diterima dek akal. Walaupun saya bukan seorang yang mengambil jurusan kedoktoran, sekurang-kurangnya sebagai ibu saya perlu tahu beberapa perkara.

1) Keracunan makanan.
Bila difikir-fikir semula apa yang Samirah makan sebelum masuk hospital, pada hari Rabu makan mi goreng dan kek cheese strawberi yang dibeli dari pasar malam. Di rumah pengasuh tak pasti pula makan apa dan pada hari tu memang saya tak masak. Hari Khamis pula, di rumah pengasuh Samirah makan nasi dengan lauk telur.

2) Jangkitan dari hospital.
Besar kemungkinan jangkitan yang Samirah dapat berpunca dari hospital. Apabila dah bercampur aduk dengan pesakit yang sedia ada, kuman boleh tersebar ke mana-mana sahaja. Lagi pulak, masa awal-awal tu katil Samirah dikelilingi dengan katil pesakit AGE (Rotavirus).

3) Antibodi yang lemah.
Seperti yang kita maklum, antibodi bayi dan kanak-kanak masih di tahap yang rendah. Jadi, senang untuk dapat penyakit berjangkit ni. Orang dewasa sekalipun boleh dijangkiti penyakit yang dihadapi oleh pesakit kanak-kanak ni tau. Macam saya lah, duduk baru beberapa hari di hospital dah selesema, sakit tekak dan yang paling teruk berjangkit sekali cirit-birit dari anak saya.

Sekarang, Alhamdulillah kumannya dah tiada lagi dalam badan Samirah. Tapi, masih memerlukan pantauan dari doktor masa akan datang. Siap ada temujanji, jangan diingkar kita ikut sahaja ya demi kebaikan anak.

Lepas ni, nak bagi anak makan Chewable Vitamin C lah. Mesti Samirah suka, boleh kunyah-kunyah lagi kan. Harap sangat lepas ni penyakit takut nak singgah lagi dekat Samirah. Chewable Vitamin C sangat sesuai untuk kanak-kanak berusia setahun ke atas. Orang dewasa pun boleh makan juga, kalau jenis yang susah nak telan pil.


Saya sedia memberikan khidmat konsultasi secara percuma kepada anda. Jangan malu atau segan, sebarang pertanyaan boleh diajukan. Cara pembelian dan pengambilan supplement akan diajarkan kepada anda sekiranya berminat. Boleh dapat harga kasih sayang tau!

Nama FB: Fatehah Hassamuddin
Page FB: Ceria Sihat Bertenaga
Blog: tehuzz.com
Call/SMS/Whatsapp: 0136717202
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 .16kg daun berguguran: