ORANGES

Cabaran 31 Hari Mencari Cinta: 6. Diabetes

Leave a Comment


Diabetes.

Bila dengar nama saintifik penyakit ni, nampak macam menarik. Tapi, bila tukar terus kepada nama melayu, kencing manis terus rasa tak best, betul tak? Macam mana tak sedap nama penyakit ni, macam tu jugalah tak seronoknya bila menghidap penyakit ni.

Biasa kalau dulu-dulu, bila sebut diabetes je mesti orang-orang tua yang akan dapat penyakit ni. Tapi, bukan lagi untuk zaman sekarang. Budak kecil pun boleh dapat penyakit ni tau. Takut tak takut? Semuanya berpunca daripada pemakanan kita seharian. Apa yang diberi makan, apa yang kita makan.

Diabetes ni adalah sejenis penyakit kronik yang akan kekal seumur hidup. Sampai sekarang, masih belum ada ubat yang boleh menghilangkan terus penyakit ni dari dalam badan. Cuma yang boleh dengan mengawalnya sahaja dengan cara:

  • Jaga pemakanan dan kawal berat badan
  • Bersenam dengan lebih kerap
  • Mengambil ubat-ubatan
  • Berlandaskan suntikan insulin
Oleh itu, sebelum terkena baik elakkan terus. Kawal pemakanan dari sekarang, masih belum terlambat lagi. Kolestrol yang banyak juga punca kepada terjadinya penyakit diabetes kepada individu tau. Baik sesal sekarang, daripada sesal kemudian lagilah merana.

Sesiapa yang punyai anak kecil tu, please sangat-sangat jangan biasakan mereka dengan makanan yang manis-manis terutamanya. Contoh makanan tersebut seperti air berkarbonat, coklat, kuih-muih yang manis dan pelbagai lagi. Lagi pahit, lagi bagus. Pahit itu kan penawar kepada penyakit.
Previous PostOlder Post Home

0 .16kg daun berguguran: