ORANGES

Cabaran 31 Hari Mencari Cinta: 1. Jerawat

3 comments


Sedar tak sedar, hari ni dah pun masuk tahun baru? Tahun lepas punya azam tak tercapai lagi? Usahakan lebih lagi sampai boleh dapat. Entri di malam hari, selepas seharian sibuk dengan aktiviti keluarga.

Okay ni nak cerita pasal jerawat.

Mula-mula sekali ditumbuhi oleh jerawat masa awal-awal nak baligh tu. Kebanyakan remaja yang baru baligh pun mesti melalui benda yang sama. Cuma, perbezaannnya sama ada jerawat tu sedikit ataupun banyak.

Muka saya tergolong dalam kategori yang memang susah nak naik jerawat. Tapi, sekali naik memang confirm rasa terrible gila. Sampai kadang-kadang malu nak jumpa dengan orang. Walhal seketul dua je masa datang bulan tu jerawat menyinggah.

Ada lah macam ni jerawatnya tapi jumlah lebih sedikit. Hehe.

Masa sekolah rendah, nampak kawan yang penuh satu muka dengan jerawat batu seriously saya rasa sangat pelik kenapa boleh jadi macam tu. Biasalah kan, budak-budak surely curious nak tahu itu apa, ini apa dan kenapa boleh jadi macam tu. Ha, masuk sekolah menengah dah kena sendiri baru tahu!

Walaupun muka seketul dua je naik jerawat dalam sebulan tu, tetaplah gigih nak cari penyelesaian tak nak bagi jerawat tu datang singgah langsung! Macam-macam produk cuba, saya pula jenis tak stick pada satu produk dulu. So, memang ada produk yang buat kulit kita datang masalah lain pula.

Saya pula jenis malas nak cuba cara-cara tradisional ni dengan alasan lambat, terjumpa pula masker yang gunakan ekstrak buah-buahan. Aroma sangat sedap, bila pakai sebelum nak tidur bangun pagi esok tu basuh kulit kusam bertambah cerah dan jerawat tu pun kecut sekali.

Cerita dahulu kala kan.

Sekarang saya setia pada Vitamin C dan Vitamin E untuk maintain kulit saya bersih dari jerawat. Jerawat sebulan sekali tu pun memang akan datang juga, tapi memang tempohnya singkat betul. Saya jenis yang memang payah nak kekalkan guna skincare, jadi supplemen je yang bantu saya.

Alhamdulillah, makan supplemen ni kita kena sabar. Bukan makan sehari terus jadi. Jangan jadi macam saya masa muda-mudi tu, semua hasil nak ekspres. Apa yang penting, usaha dan sabar. Pasti menjadi!
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 .16kg daun berguguran:

OnE_nIeZuKa said...

hii..follow mw back
http://deqoneniezuka.blogspot.com/

OnE_nIeZuKa said...

hii..follow mw back
http://deqoneniezuka.blogspot.com/

Invisible Me said...

Vitamin elok kalau rajin ambik tp kalau IM awal2 maybe semangat nak mkn, lelama vitamin pun tak nampak rupa dah :p