ORANGES

Kehamilan dan sembelit.

2 comments


kebanyakan wanita yang mengandung seringkali mengadu akan mengalami masalah sembelit waktu mengandung. ada tu yang jadi dari awal kehamilan sampailah bersalin baru hilang. saya pun masa awal-awal kehamilan ada juga menghadapi masalah sembelit ni. pehh memang rasa tak selesa yang amat. sebab dah biasa setiap hari akan membuang at least once, ni tetiba dah takde pula. duh, mana pergi? erk cerita apakah ni.

tapi, nasib baik cepat jumpa penyelesaian. iaitu supplement Shaklee. pernah dengar tak? rasa-rasanya ramai yang dah tahu pasal Shaklee ni. entah macam mana boleh nak cuba ambil supplement ni pun tak tahulah. mungkin tertarik sebab ianya tidak tergolong sebagai sintetik. kebanyakan vitamin/supplement lain yang terdapat di farmasi mempunyai silica gel di dalamnya.

silica gel berfungsi sebagai penyerap wap air yang terdapat dalam supplement tersebut. supplement yang bertindakbalas dengan wap air akan menjadi suatu substance yang lain. tetapi tidak untuk Shaklee. itu membuatkan ianya istimewa kot di mata saya. actually, silica gel ni tak sepatutnya ada dalam ubatan, kerana sangat-sangat menunjukkan yang ubatan tersebut bukannya original dan bersifat sintetik. plastik, hipokrit. er apakah?


gambar yang dekat atas tu yang saya ambil sepanjang kehamilan. dah masuk trimester kedua kehamilan baru makan. lambat kenal dengan Shaklee. kalau dah kenal awal, baik dari awal-awal lagi saya dah ambil supplement ni tau. Ostematrix tu yang buatkan senang nak membuang pagi-pagi lagi. goodbye to sembelit. memang lapang lah perut lepas tu kan. hehehe.

ESP ni buat tambah tenaga. kalau untuk ibu-ibu, ESP boleh buat tambahkan susu. kalau minum sikit je pun, dah boleh buat kenyang. tapi, tekak ni mengada sikit. tak boleh sangat nak terima ESP tu. Omega Guard bagus untuk minda dan perkembangan anak dalam rahim kita. Vita-Lea pula dah gantikan Obimin yang selalu ibu hamil makan tu. selain tu, fungsinya tambah sel darah merah. Obimin tu katanya tak bagus. no. no. no. sebab pewarna kan. B-Complex pula dah lengkap mengandungi 8 jenis vitamin B; B1, B2, B3, B5, B6, B12, ASID FOLIK dan BIOTIN.

Alhamdulillah masa mengandung tempoh hari, semuanya okay. perkembangan baby pun ok. mungkin sebab ambil supplement Shaklee agaknya dan ini juga rezeki dari Allah yang beri anak saya sihat sempurna. selepas bersalin, saya cuma tambah 2 lagi supplement iaitu Alfalfa Complex dan Vita-C. Alfalfa fungsinya sebagai milk booster dan Vita-C meningkatkan sistem pertahanan badan. sangat sesuai untuk elakkan selesema, demam etc.


jadi, tu je lah sedikit sebanyak kisah saya. kalau ada sebarang pertanyaan boleh je terus e-mail saya di tehuzz@gmail.com. nak buat pembelian dengan saya pun boleh, nanti saya boleh consult sekali apa yang boleh diambil mengikut budget masing-masing. thanks! SHAKLEE ID: 1080451


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 .16kg daun berguguran:

ct kektus said...

tu dia... banyak betul produk dari shaklee. :D

Tea Dno said...

@ct kektus: miahaha. makan sambil promote.