ORANGES

tangan yang memberi lebih mulia

4 comments


amalan sedekah tu amalan mulia .. orang pandai berkata-kata , tapi sume orang sudi ke melakukannya ? aku akan pegi ke pasar malam macam biasa lah .. dan kat situ , aku mesti jumpa ramai orang yang meminta sedekah .. ye , memang mereka orang yang kurang bernasib baik kalau nak dibandingkan dengan kita .. kesian tengok mereka ni .. ade yang kecik2 dah kena mintak sedekah , atas sebab skolah agama etc. etc.

kalau ade rezeki lebih , aku sanggup menderma .. tangan yang memberi lebih mulia dari tangan yang menerima .. tapi sikap segelintir masyarakat , pandang sinis kat peminta sedekah ni .. boleh tengok dengan muka yang jelik , dan tak kurang ade yang siap gelak-gelakkan .. memang korang tak macam mereka yang minta sedekah , tapi andai korang di tempat mereka , ape yang korang rase ? sedih bukan .. bukan kehendak diorang nak ditakdirkan hidup begitu ..

“Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang daripada kamu sampai ajal kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan berkata: Wahai Tuhanku alangkah baiknya kalau engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit saja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi orang yang soleh.” (al-Munafiquun: 10)


sambil2 tu , selitkan muka pakcik beng kat sini .. dah vote untuk beliau ? belum , silalah sekarang .. :)
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 .16kg daun berguguran:

Hadi said...

memang tangan yang memberi lebih mulia tapi macam mana kalau berdepan dgn situasi sebegini? jom jawab entri terbaru saya.. Who wants to be a millionaire edisi blogger. http://www.kembarahadi.com/2011/06/tak-tahu-yang-mana-satu.html

josrevalution said...

spt saya.asal jumpa peminta sedekh nie memang sy bg,tapi x lah bnyak sngat ckup lah seringgit.sbb tengok diorang nie kesian sngat.
10 lagu top masa kini part 4

tips menjaga privasi di alam cyber

Tea said...

@josrecvaluation sikit pun ok, dr takde kan.

pyejal said...

menderma juga boleh menjaadi penawar kepada penyakit. Bagaimana? DIA saja yang lebih mengetahui..