ORANGES

hidup tak pernah nak senang

4 comments


hidup ni , memang lah sume pinjaman dari Allah SWT .. tapi kalau berhutang sesame manusia .. kena pandailah settlekan sume .. takkan nak tunggu orang terhegeh-hegeh datang mintak baru kau nak bagi ? itupun untung kalau kau bagi , tapi kalau dah kes camni .. datang tuntut hutang tetiba dah hilang , tak nampak batang hidung .. lesap entah ke mane .. kalau jumpa pun , kau boleh buat2 tak kenal ek .. haish , sungguh pelik perangai kau ..

mase nak pinjam duit , kau merayu menangis kate yang kau susah .. bila dah pinjam , tolonglah segera bayar balik .. orang lain pun tak senang mane , bukan kau sorang je susah .. kitorang ni pun ade mase susah jugak .. ini tak nye , dah berhutang sane sini , takleh nak settlekan mula dahhh nak cari jalan pintas dengan BUNUH DIRI .. dah jadi macam kat sorang ni pulak , sampaikan Pak Nil datang tolong .. ape yang kau dapat dengan bunuh diri tu , tak cium bau syurga nanti ..

"Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)" ( Riwayat Muslim, 6/38)

bahaya berhutang ni tau .. kalau ade niat nak bayar , baguslah .. janganlah kau 'burn' duit kitorang camtu je .. kalau ade yang baik hati , boleh halalkan sume .. Alhamdulillah .. tapi kalau tidak ? pikirkanlah .. memanglah hidup tak pernah nak senang kalau dah asyik pinjam sane , pinjam sini .. tak pernah bayar , cukup bulan dapat gaji buat pegi JOLI ..

"Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )



notahatikecewa: benda ni dalam pengalaman sendiri .. bukan isu paper tu .. T_T
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 .16kg daun berguguran:

Nazzue said...

Orang yang memberi hutang lebih segan nak tuntut hutang dari orang yang berhutang (rujuk pada diri sendiri). Tapi kalau along diaorang tak pernah segan langsung kan...
p/s: ada member hutang duit spek mata...


Lepak sambil bersantai di NazZue.com
Entri terkini: Follower Ramai Tapi Trafik Menurun

Munna said...

takut sgt nk bhutang ni.redha je dgn apa yg termampu.kalau teringin sgt, ikat perut. better than berhutang.

Tea said...

@nazzue memang sgt segan nk mntk balek.. tebal muka ni haa.. huhu..

@munna tu lah, sbolehnye mmg elakkn.. tp kalau dh tdesak sgt for example takleh nk kua duit kt atm, so tpakse lah.. hhu..

sue perbs.. said...

hutang jngn dibuat main wlupun sikit.. huhu.. kdg2 terlupe nk byr duit kwn.. ingt2 kan la ye