ORANGES

apa SPF itu sebenarnya ?

2 comments

bila kita beli satu2 produk kat pasaran , untuk kecantikan lah kebiasaannya mesti ade tulis SPF . setiap produk mempunyai SPF yang berbeza . apa SPF itu sebenarnya ?

SPF bermaksud 'sun protecting factor' , dan semakin tinggin SPF nya , semakin tinggi perlindungan yang kita dapat . kalau kita terdedah kat sinaran matahari yang dah konfem ade UV skali , seharusnya kita gunakan sunblock yang mempunyai sekurang-kurangnye SPF 15++ .

SPF bolehlah dikatakan sebagai ukuran perlindungan. Bagaimanapun, ia mempunyai kaitan dengan masa anda boleh berada di bawah cahaya matahari sebelum anda mengalami sunburn. Contohnya SPF 30 akan membolehkan anda berada di bawah cahaya matahari 30 kali lebih lama, berbanding tanpa penggunaan sunblock. Sekiranya anda boleh duduk di bawah cahaya matahari tanpa terbakar kulit selama 10 minit, penggunaan produk yang mempunyai SPF 30 membolehkan anda berada di bawah cahaya matahari selama 30 x 10 minit, iaitu bersamaan dengan 300 minit atau 5 jam.

tapi itu anggaran , sebab berlainan orang berbeza efeknya kann . orang yang berkulit putih dan juga kanak2 perlu produk yang lebih tinggi SPF nya untuk perlindungan yang lebih . sebabnya orang yang berkulit putih lagi senang 'sunburn' . ape2 pun krim untuk lindungi kita dari UV , patut di-applykan 30-60 minit sebelum keluar untuk ape2 aktiviti .

source:



notacintahati: patutlah kerap sangat burn ekk . T________T
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 .16kg daun berguguran:

Kalamhati said...

nfo yg berguna..tq!

eh nama krim tu sole sole..eheehee gurau je

Tea Dno said...

pergh, pengaruh kak limah sungguh. kehkeh.