ORANGES

handle emosi dengan baik

Leave a Comment

stress ?
emosi ?

ye , aku mengaku aku tergolong dalam perkara tu .
tersangat2 teruk .
memang sejak kecik sikap aku ni , emosi je lebih2 .
aku pun tak tau la nape kan .

tapi ni , aku ade tips camne nak kurangkan rase stress tu .
dalam situasi skang , aku seorang pelajar .
so , ni care aku .

1. lupekan sementara perkara yang membelenggu . just pk ape yang boleh tenangkan jiwa kite je buat mase tu . kalau ade orang yang dibenci tu , tolak tepi . tak yah pk terus pun ok what .

2. dengar lagu . tapi , pemilihan lagu tu kena sesuai ok ? jangan la dok pening2 sakit pale pk itu ini , g bukak lagu heavy metal lak . memang terus migrain la pastu kan . huhu . memang aku akan dengar lagu yang slow , kalau dapat yang instrumental memang sedap la .

3. tidur . agak2 dah tertekan sangat , tidur je la solutionnye . urm , tapi jangan sebab stress g telan ubat tidur and salahkan aku pulak . sebab suruh tidur . huhu . aku ni lain , letak pale kat bantal memang terus hanyut ok .

4. pergi la riadah . bile beriadah , selain darah dipam ke seluruh badan kite , kite gak have fun ape ngan kawan2 kite . or bersendirian , tetap have fun gak . badan sihat , otak pun sihat . tak la kusam kusut masai je ngan stress tadi .

5. bercerita ngan someone tentang ape yang kite bengangkan sangat tu . carilah kawan yang betul2 nak dengar luahan masalah kite dan dapat bagi nasihat kat kite . jangan sekadar , hmm , ok , oh ? peh , memang nak kena penampar ngan aku . ceh , tak pepasal stress ngan sorang member kan . ish3 .

6. kalau dah tak tau sangat nak buat camne handle emosi tu . and suggestions tu sume tak jalan , g la amik wuduk , then solat . itu yang terbaik . dah solat pulak , bace al-quran . mane tau , kalau dah lame tinggal nanti tergagap2 lak nak bace tulisan arab tu . hmm .
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 .16kg daun berguguran: